Btw-attest 6% voor renovaties valt weg

Voer je als aannemer werken uit aan een privéwoning van meer dan tien jaar? Dan kan je onder bepaalde voorwaarden factureren aan het verlaagde BTW-tarief van 6%. Volgens een van die voorwaarden is de klant verplicht om vóór de werken een attest te ondertekenen, waarin hij verklaart dat de woning wel degelijk ouder is dan tien jaar en hoofdzakelijk dient als privéwoning.

Het ondertekende attest stelt jou als aannemer vrij van aansprakelijkheid als je het verlaagde BTW-tarief ten onrechte toepast. Het attest geldt uitsluitend voor de toepassingsvoorwaarden die alleen de klant kan bevestigen. Bij andere niet-vervulde voorwaarden, zoals de aanleg van een zwembad of sauna en tuinwerken of loutere reinigingsdiensten, blijf je als aannemer aansprakelijk voor de te weinig aangerekende BTW.

 

Vanaf 1 januari 2022 vervalt dat attest en moet je als aannemer een verklaring opnemen in de factuur:

 

BTW-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale BTW-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.

 

De bovenstaande verklaring moet op alle facturen staan en dus bijvoorbeeld niet alleen op de eerste voorschotfactuur. Betwist je klant de factuur niet schriftelijk binnen de termijn van een maand? Dan geldt dat als verklaring dat de voorwaarden voor het verlaagde BTW-tarief vervuld zijn.

 

De maatregel gaat van kracht op 1 januari 2022. Om je als aannemer de kans te geven om je aan te passen, voorziet de wet een overgangsperiode tot 30 juni 2022. Tijdens die periode mag je het attest nog steeds gebruiken.

Heb je vragen over deze nieuwe regeling? We helpen je graag verder.

Ook interessant

Meer nieuwsberichten 

Voordelen van een digitale boekhouding

Startersadvies11-01-2022

Een enorme papierberg. Een uitpuilende archiefkast. Urenlang werken aan je administratie. De ...

Lees verder 

Onroerende goederen in het buitenland krijgen ook een KI.

Fiscaliteit03-06-2021

Ben je eigenaar van een of meerdere onroerende goederen in het buitenland? Dan hou je best rekening ...

Lees verder 

Fiscale rechtsbijstand : een nuttige verzekering

Algemeen nieuws02-09-2021

De kans dat je als ondernemer te maken krijgt met een fiscale controle is sterk toegenomen. Omdat ...

Lees verder 

Verplichte factuurvermeldingen

Startersadvies13-01-2023

Je voerde prestaties uit. Klanten kochten je product. Tijd om een factuur op te stellen. Maar welke ...

Lees verder